Neděle 20.8.2006 7:40
FRESKY
NA ŠKOLNÍM DVOŘE

Včerejší fotografie
Ireny při práci ukazuje nejen její pověstný plášť, ale zároveň
dokumentuje, že Irena chodila všude pozdě. Všimněte si, jak je
s freskou pozadu. Zatímco Majka Zejdová, po její pravé straně už
pracuje s barvou, Irena má teprve nakopírované kontury, část
pozadí a čepici. Její předloha je také nejvíc pomačkaná a
potrhaná. Další, kdo má hotové teprve kontury je Dobra,
pracující úplně vlevo, která si předlohu připevnila do první
řady a ne do horní, jako ostatní. Text Ireny obsahuje i jiná
zajímavá fakta, schválně si jej ještě jednou pozorně přečtěte.
Nejmenovanému spolužákovi se hlava moc nepovedla,
což je historický fakt, s tím se nedá nic dělat, nedalo se ani
tehdy. Hlava mu vyšla moc tmavá, nešla zesvětlit a on to dost
těžko nesl. Uvažoval, že by namaloval ještě jednu, ale tato
varianta se nerealizovala, protože jak vidíte, hlav v první řadě
je devět, což odpovídá počtu studujících na oddělení. Že kromě
nepovedené hlavy vynášel z čítárny Moravské galerie cenné knihy,
to je také pravda, to byl bordel, to se mu tolerovat nemělo.
BK
Sobota 19.8.2006 18:00
FRESKY
NA ŠKOLNÍM DVOŘE

Na tuto akci si
pamatuji. Měli jsme za úkol vytvořit sgrafito, kopii
renesančních malířů. Co jsem dělala já sama, už nevím, ale jedna
spolužačka, která obdivovala starší muže, vytvořila kopii
starce, poněkud nevzhledného zevnějšku – měl několik podbradků a
orlí nos, ale výsledek byl velmi dobrý.
Moje blízká kamarádka udělala portrét nevšední
krásy – velice ušlechtilý, ale zato našemu jedinému spolužákovi
se moc nedařilo a neříkám to proto, že zrovna v té době mě
docela naštval — nějakým, pro nás všechny dost nepochopitelným
způsobem, se mu dařilo si půjčovat v MG hodně vzácné svazky,
které se normálně nesměly z budovy vynášet. Jednou získal
opravdový skvost a já ho požádala, zda by půjčil. Řekl, že
takovému praseti nepůjčí nic. Snad to bylo jen kvůli mému
exkluzivnímu pracovnímu plášti, který nebýval zrovna
nejčistější.
Taky si vzpomínám na naše maturitní práce. Mohli
jsme si vybrat ze dvou témat — Láska v míru a Práce v míru.
Řekla jsem si, že o lásce nevím nic…
Jedině já a ještě jedna spolužačka, která získala
po maturitě sňatkem moje přímení, jsme dělaly Práci. Co jsem
vytvořila já sama, už nevím, ale ona malovala potrubí a roury.
Ostatní se zabývali Láskou…
Irena Böhmová (Hanzlová)
Pátek 11.8.2006 5:00
PROTOŽE
BoA SLEDUJE


i nešuřácká
veřejnost, nebude od věci vysvětlit, že dívky provádějící
záhadnou činnost u starobylé zdi jsou studentky brněnské Střední
uměleckoprůmyslové školy v Brně (tzv. Šuřky), oddělení malby,
které se v roce 1973 učily na stěně zadního traktu školního
dvora malovat fresky. Freska je technika, při které se barvy
nanášejí na čerstvou vrstvu omítky. Čtyři hlavy v nejvyšší řadě,
úplně vpravo, jsou provedeny technikou sgrafito, při které
kresba vzniká proškrabáváním horní vrstvy omítky.
Koš na košíkovou
je originál, sbitý z latí, s výtvarnou činností dívek nemá nic
společného. Fotky poslala kdysi na ochutnávku jistá Lenka a také
k nim slíbila historku „Jak Patlal patlal a Patlalky patlaly“.
Historku dodnes nemáme. BK
Čtvrtek 4.5.2006 19:00
ŠUŘINKY
2006


Pátek 28.4.2006 19:00
JEŠTĚ
JSEM SI VZPOMNĚL...

že papírová
skládačka, kterou připravila pro Šuřinky v roce 1974 Laďka,
vypadala daleko lépe v návrhu, než v konečném provedení.
Linky návrhu byly nakresleny temperou, barevné
návrhu byly vystříhány z lesklých „samolepících pogumovaných papírů“
co se prodávaly v NARPĚ, v sešitech A5 naležato.
Papíry měly lesklý povrch v základních barvách a na zadní straně
sladkou lepící vrstvu, jako děti jsme ji rádi olizovali a pak se
divili, že papír nechce lepit. Pozvánky navrhovali, jako
klausuru, aranžéři v odborném navrhování a kromě profesora Sedlaříka ji hodnotil ještě profesor Chatrný.
Na ostatní návrhy (kromě svého) si nevzpomínám, ale
vzpomínám si, jak všem bylo jasné, že Laďčin návrh je nejlepší a
bude se realizovat. BK
Středa 22.3.2006 18:40
KDYŽ
NÁM ŘEDITEL ŠUŘKY

akademický malíř
Jan Maria Najmr před lety přednášel, že estetický názor si
vytváříme na základě chápání předchozích generací, nejednomu
studentovi se při jeho patetickém výkladu vybavily řecké
karyatidy. Dnes se nám točí hlava při pomyšlení, co se vybaví na
základě chápání naší generace, generacím příštím. Nemám na mysli
onu část národa, vysedávající v putykách a rozvíjející svou
invenci obsluhou hracích automatů. Mám na mysli průměrnou českou
rodinku s přirozeným zájmem o všestranné vzdělání svých dětí,
která si uvědomuje potřebu plnohodnotného kulturního života. Mám
na mysli co je třeba udělat, aby se tenká vrstvička kulturního
podvědomí, která se v našem národě udržuje silou tradice,
definitivně neprolomila, ale zesílila. BK
Středa 26.10.2005 18:30
SIRKY
NA TALENTOVÝCH ZKOUŠKÁCH (2)

V zájmu zachování historické pravdy otiskujeme
rozhovor k textu z minulého čísla: “Dvě budoucí spolužačky a
nerozlučné kamarádky chodily sebevědomě po třídách mezi třemi
sty uchazečů, tvářily se jako by byly dozor z vyššího ročníku a
komentovaly a komentovaly. Najdou se i takoví, kteří si
vzpomenou, co říkaly a co měly na sobě.“
Petrášková: Tady je několik nepřesností.
Koňařík: No — které?
Petrášková: Třeba těch 300 uchazečů — bylo nás už
jen 60. A nikdy se netvářím sebevědomě…
Koňařík: O to mi ani tak nejde, kolik vás bylo a
jak jste se tvářily, já jsem si spíš vzpomněl, o čem jste
povídaly.
Petrášková: Tak nenapínej a vyjádři se!
Koňařík: O mě jste například tvrdily, že jsem
nadaný, ale nevzdělaný.
Petrášková: Ty pěkně kecáš — to bych si nikdy
nedovolila.
Koňařík: Ale dovolila, já jsem vás zaznamenal,
jak jste přicházely uličkou mezi lavicemi směrem od tabule. Pak
jste se postavily za mě, dívaly jste se mi přes rameno, tys měla
hlavní slovo: „Má talent, ale je vidět, že k nikomu (pochopil
jsem, že do lidovky) nechodil.“
Petrášková: A co jsme říkaly ještě?
Koňařík: Každého druhého jste se ptaly, ke komu
chodil. Kam jste šly potom, to já nevím, já jsem všechno
nestačil sledovat. Bylo tam ještě pár lidí z béčka, co mě
zaujali, pak silná pardubická skupina — znali se mezi sebou, pak
řada suverénů, které jsem už nikdy potom neviděl.
Petrášková: Další nepřesnost, s Táňou jsem se
dala dohromady úplně náhodou — vůbec jsem ze začátku nevěděla,
že je to „ta Hlušičková“, nějak jsme si hned první den padly do
oka.
Koňařík: Dodnes si nejsem stoprocentně jistý, zda
to Táňa vůbec byla, kdo s tebou chodil a vůbec si nepamatuju, co
měla na sobě. Za ta léta jsem si vsugeroval, že to byly hnědé
tepláky. Příležitostně se můžeme Táni zeptat, jestli měla na
talentovkách oblečenou hnědou teplákovou soupravu.
Petrášková: Na „rozřazovačkách“ těžko, ale jinak
určitě jo! Taky si to pamatuju.
Středa 20.10.2005 18:00
SIRKY
NA TALENTOVÝCH ZKOUŠKÁCH (1)

V říjnu 2005 se v rubrice Otázky + Odpovědi
(mívali jsme v BoA takovou rubriku) objevil obraz Zdeny Höhmové
s motivem sirek a soutěžní otázkou, jakou technikou jsme
malovali sirky při talentových zkouškách. Temperou modelované
mohutné sirky budoucího ředitele si pamatují někteří dodnes,
svoje ne. Taky se doplňovalo zátiší k předmalovaným linkám;
krajina v noci, tatáž ve dne. Na ploše 30 x 30 cm se komponovalo
z papírových čtverečků, mělo se to pojmenovat, jeden člověk dal
název „Napětí“ a skončil na aranžérství; Pavel zatemperoval a
skončil na malbě. Dvě budoucí spolužačky a nerozlučné kamarádky
chodily sebevědomě po třídách mezi třemi sty uchazečů, tvářily
se jako by byly dozor z vyššího ročníku a komentovaly a
komentovaly. Najdou se i takoví, kteří si vzpomenou, co říkaly a
co měly na sobě. Kdo další si ještě vzpomenete, podělte se
s námi ostatními. BK
Pátek 19.8.2005 17:00
JEŠTĚ
JSEM SI VZPOMNĚL...

když aranžéři instalovali výstavu historických
mincí v Moravském muzeu, dodával tam profesor Odehnal voskové
kopie středověkých pečetí. Už si nevzpomenu, v jaké souvislosti
jsme kopie instalovali, ale vím jistě, že krásně voněly medem.
Zvlášť jedna, červené barvy, s rytířem na koni, byla nádherná. O
Odehnalových kopiích se dočtete také ve známé šuřinkové parodii
„Kriminální ústředna pátrá…“ Pro práci na výstavě nás získal
profesor Sedlařík a nutno přiznat, že mu to ani moc
přesvědčování nedalo. Výstava byla dobře zaplacená, používaly se
při ní ušlechtilé materiály a hlavně — nebyla politicky
podbarvená. BK
Čtvrtek
20.6.2005 18:17
CO
ČECH, TO UČITELKA?

Pokoušeli jsme se nedávno spočítat, kolik z nás
učilo nebo učí na některém typu školy a dospěli jsme k číslu 8.
Vysoko nad republikový, krajský, okresní i třídní průměr se
rozmnožili pedagogové z oddělení výstavnictví-aranžérství,
z jedenácti absolventů dnes aktivně učí čtyři, v minulosti učila
ještě Claudie. Z ostatních oddělení jich není zas tolik, ale
zastávají místa o to význačnější. Přímo v hlavním městě, na UK,
učí externě Maruška. O podrobnosti z její činnosti je velký
zájem, ale: …se neozyva, jedine, ze by se chtelo nekomu
napsat ji dopis na papire… Na Šuřce, kde řediteluje Pavel a
učí Honza se od našich dob hodně změnilo, pro podrobnosti si
klikněte na
http://www.ssurbrno.cz kde se z úvodní stránky proklikáte“
až na jednotlivá oddělení. Zajímavé věci k vidění, stránka má
také mimořádnou návštěvnost, od 10. února 2004, do 18. května
2005 ji navštívilo 9997 čtenářů. Na základní škole v současné
době učí pouze Laďka. V minulosti učila i Irena (z malby), a to
němčinu a výtvarnou výchovu. Podle informací, které jsem
z různých zdrojů při této příležitosti získal, není o co stát —
jsou to prý galeje. Na základních uměleckých školách (dříve
lidové školy umění), kde učí Milena a Irena (z VA), je o studium
velký zájem jak mezi dětmi, tak mezi mládeží i dospělými a
průměrně jednou za 4 roky zde objevují mimořádné talenty.
BK
Čtvrtek 14.4.2005 19:00
ŠUŘINKY
2005

Šuřinky se letos opět
vydařily. Při zadávání slovních kombinací „Šuřinky policie“ ani
„Šuřinky výtržnictví“ nebyly na webu nalezeny žádné
inkriminující odkazy. Očité svědkyně uvádějí: Šuřinky, až na ten
kravál... Někteří tancovali... Pavel byl ve svém živlu...
Jarmila s Petrem odešli jako první a pozvali nás všechny k nim,
ale byli jsme z toho hluku vyřízení... Táňka tam měla sestru
(taky šuračka, ale mladší o 6 let) a nejmladší dceru Markétu a s
Hankou M. tam řádily možná do rána, ještě jsem s nikým
nemluvila... Bylo to pěkné, ale docela hlučné...